Het gaat om Concepts ICT, XMS, Edutel en KickXL, die net als KPN televisie, internet en vaste telefonie aanbieden aan consumenten via het glasvezelnetwerk van Reggefiber. Dat bedrijf werd in 2005 opgericht door Reggeborgh. KPN heeft sinds 2008 een minderheidsbelang van 41 procent in de onderneming. Volgens bestuursvoorzitter Eelco Blok stijgt het marktaandeel van KPN in breedband met de aankoop tot 41 procent.
KPN concurreert volgens de NMa niet alleen met aanbieders van diensten via het glasvezelnetwerk van Reggefiber, maar ook met de kabelmaatschappijen en diverse aanbieders op het kopernetwerk. Consumenten kunnen bovendien overstappen tussen de verschillende aanbieders ongeacht of deze via glas, koper of de kabel leveren. Alle leveranciers bieden bovendien een goed vergelijkbaar pakket van televisiezenders. Er blijft dus voldoende concurrentie over na de overname.
KPN ziet de overname als een belangrijke stap in zijn strategie die gericht is op het VDSL-netwerk en ‘Fiber to the Home (FttH)’. Bij FttH is ook de aansluiting van een wijkcentrale naar woningen uit glasvezel. KPN verwacht 120.000 extra FttH-klanten aan de transactie over te houden ,,wat leidt tot een stijging van ongeveer 1,8 procent in breedbandmarktaandeel.” Na afronding van de overname zal KPN meer dan 300.000 FttH-klanten hebben.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl